Consumentenbescherming: aangepaste regelgeving voor webshops

Vanaf 13 juni 2014 dienen webshops te voldoen aan nieuwe wetgeving die dan in werking treedt als gevolg van de implementatie van een Europese richtlijn op het gebied van consumentenbescherming. De richtlijn heeft tot doel de regels die gelden voor koop en verkoop via internet te actualiseren, te vereenvoudigen en te verbeteren. De consument dient verder beschermd te worden hetgeen dient bij te dragen aan een goede werking van de interne markt, aldus Brussel.

In de wetgeving zijn de definities die voor advocaten en juristen van belang zijn aangepast aan de ontwikkelingen van de techniek. Voor de webshop houder wellicht minder interessant, maar er is een aantal wijzigingen die zeker wel bespreking behoeven.

Bijvoorbeeld de uitbreiding van het herroepingsrecht van consumenten. De consument die een bij een webshop gekocht product geleverd krijgt, krijgt vanaf de dag van ontvangst veertien dagen de tijd om te besluiten het product te houden of terug te sturen. Dit geldt overigens niet voor alle producten. Deze termijn geldt bijvoorbeeld niet bij aanschaf van bederfelijke waar, reizen of muziek. De houder van een webshop – de verkoper – doet er verstandig aan de consumentkoper goed te informeren over het herroepingsrecht. Doet de verkoper dit namelijk niet, dan wordt de termijn om het gekochte product te retourneren verlengd naar 1 jaar.

Indien de koper via de elektronische snelweg heeft gekocht en ontevreden is, heeft hij dus de tijd het product binnen 14 dagen retour te zenden.  Het product moet overigens binnen 30 dagen na bestelling bij hem zijn afgeleverd, anders kan de koper de bestelling kosteloos annuleren. Maar indien het product op tijd wordt afgeleverd en op tijd terug wordt gestuurd, heeft de koper in principe recht op vergoeding van het volledige aankoopbedrag en de kosten voor de retourzending.

Ook krijgt de webshop houder allerlei informatieverplichtingen opgelegd. Zo is de webshop-verkoper verplicht voor het sluiten van de transactie er uitdrukkelijk op te wijzen dat de consumentkoper een betalingsverplichting aangaat indien de koper op de webshop iets besteld en op de webshop dient uitleg te worden gegeven over garantie en over de procedure ingeval van klachten.

In een wereld die steeds sneller gedigitaliseerd wordt en waarin consumenten meer en meer via internet kopen, lijken sommige bepalingen wat betuttelend zoals bijvoorbeeld de verplichting de consumentkoper een extra vakje aan te laten vinken dat de koper zich er bewust van is dat voor het bestelde product betaald moet worden, maar aan de andere kant schieten de webshops als paddenstoelen uit de grond waardoor regulatie en consumentenbescherming juist op zijn plaats kan zijn.

Hoe dit ook zij , als gevolg van de nieuwe wetgeving raad ik webshop houders aan hun webshop en de algemene voorwaarden die zij gebruiken voor het digitaal verkooptraject aan te laten passen aan de nieuwe wetgeving.  Doet de webshop houder dat niet, dan kan dat vervelende gevolgen hebben zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de termijn waarbinnen het herroepingsrecht kan worden ingeroepen. Maar daarnaast kan het niet voldoen aan de nieuwe wetgeving ten aanzien van de koop op afstand leiden tot een boete, op te leggen door de Consumentenautoriteit.

Mocht u meer willen weten over de aangepaste wetgeving op het gebied van de zogeheten koop of afstand, of wilt u weten of uw webshop en algemene voorwaarden voldoen aan de relevante wetgeving of wilt u algemene voorwaarden laten opstellen voor het contracteren in een digitale omgeving, neemt u dan contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.

Dit weblog is geschreven door mr. Wouter Schellart, advocaat bij Spectrum Advocaten.